Joachim Hjartøy og Trine Sivertsen Hjortdahl er bekymret for vilkårene i cruisetrafikken.
Thor-Wiggo Skille
For cruiseskip som kommer fra eller som skal til utenlandsk havn, vil kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår gjelde dersom over halvparten av seilasen, målt i tid, skjer i norsk territorialfarvann.
– Vi er bekymret for at dette kan gi store negative konsekvenser for reiselivsnæringen i Nord-Norge. Lovforslaget kan gjøre at cruiseskipene forkorter seilingstiden i Norge for å unngå kostnadsøkninger, og det kan bety at flere velger å droppe destinasjoner i Nordland og Nord-Norge, argumenterer Joachim Hjartøy.
Cruiseturisme er svært viktig
Cruisenæringen har bidratt til å utvikle reiselivet i Nordland og tiltrekker seg turister som kanskje ikke hadde reist dit med fly eller bil. Trine Sivertsen Hjortdahl ber regjeringen tenke seg om, og at ikke alle konsekvensene nødvendigvis er tenkt gjennom.
– Reiselivsnæringen er et av de store satsingsområdene i Nordland og vi ønsker at næringen skal ha flest mulig helårlige arbeidsplasser. Cruiseturisme er en svært viktig del av denne satsingen, og vi trenger den for å fortsette den positive veksten reiselivet har nå, underbygger Hjortdahl.
– Reiselivet blir tapere
I Nordland har flere havner etablert seg som viktige havner for cruisetrafikk. Med dette lovforslaget kan havnene og eierkommunene tape betydelige summer dersom det blir færre anløp av cruiseskip.
– Lovforslaget vil kunne få store negative konsekvenser, som etter vår vurdering rammer Nordland og Nord-Norge spesielt. Nordland har cruisehavner som over lang tid har jobbet målrettet og etablert seg som viktige havner for cruisetrafikk, og bidrar til verdiskapning og viktig kundegrunnlag for helårlige arbeidsplasser, påpeker Hjortdahl.
Foreslår å utelate cruiseskip fra loven
Fylkestingsrepresentantene er positive til å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk, uavhengig av skipets tilhørighet eller flaggstat. Imidlertid er de potensielle konsekvensene av de foreslåtte endringene betydelige, og det er en berettiget frykt for at dette vil ramme Nord-Norge hardest.
– Vi foreslår å revurdere lovforslaget slik at det ikke gjelder for cruiseskip som har deler av ferden i norsk farvann. Dette vil kunne bidra til å opprettholde balansen mellom å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår samtidig som man unngår unødig tap av arbeidsplasser og inntekter for lokalsamfunnene, avslutter Joachim Hjartøy.