Høyre: Inngår ingen kompromisser overfor Russland

–Det Russland har gjort og gjør mot en av sine nærmeste naboer MÅ ta slutt. Ved å avslutte samarbeidsavtalene med to russiske oblaster gir vi en tydelig beskjed til Russland: Dere har spolert alle muligheter for samarbeid i all overskuelig framtid, sier Stig Tore Skogsholm, gruppeleder for Høyre i Nordland fylkesting.

Bilde av kvinne med rosa draktjakke og mann med slips og dress. - Klikk for stort bildeSkogsholm og Brekke mener signalene til Russland må være helt entydige. Trond Erlend Willassen

I debatten om at samarbeidsavtalene med de russiske oblastene Arkhangelsk og Leningrad ikke skal videreføres, ble det i dag diskusjon i fylkestinget. En diskusjon Skogsholm mener det ikke er noen grunn til å ta.

–Russland skal ikke få noen mulighet til å hevde tvil om hvor Norge og Nordland står. Signalene må være umulige å feiltolke. De som mener vi skal være tvetydige og åpne for nytt samarbeid med en gang konflikten skulle ta slutt bør tenke over hvilket signal dette sender, sier gruppelederen.

Skyr ingen midler

Skogsholm får støtte av partifelle Siv Anita Brekke, som er svært fornøyd med at fylkestinget stemte frem et helt entydig signal til Russland.
–Dagens Russland utvikler seg i motsatt retning av det vi legger i demokratibegrepet. Av mange oppfattes det som et autoritært regime, og det virker dessverre som de ikke skyr noen midler for å oppnå sine mål, sier hun. Derfor mener hun signalene må være fullstendig utvetydige.

Ingen kompromisser

Skogsholm er også klar på at det ikke skal inngås noen kompromisser.
–Det skal ikke være slik at vi sitter og venter til de er ferdige, så hopper vi på flyet igjen og besøker oblastene. Det er ikke mulig i dag å si hvor lang tid det kan ta før vi kan samarbeide godt igjen. Det er veldig synd, de er et naboland og det er mye vi kan gjøre for hverandre i en stabil fredstid preget av respekt, demokrati og menneskeverd, men det er den russiske staten som har spolert dette her, sier Skogsholm. Samtidig er både Brekke og han tydelige på at det må skilles mellom den russiske staten og den alminnelige russer som for eksempel bor i Nordland
–Jeg som er både helgelending og nordlending er glad i både våre russiske og ukrainske helgelendinger og nordlendinger som er med på å utvikle samfunnet vårt. Men staten Russland må slutte å drepe ukrainere, avslutter gruppelederen.