Klar melding: Flere krysningsspor på Nordlandsbanen!

Godstrafikken på Nordlandsbanen er doblet på få år, og kapasiteten er i dag mer enn sprengt. Takket være en god og målrettet satsing på miljøvennlig og bærekraftig godstransport, har jernbanen i Nordland blitt relevant. Nå må det prioriteres å bygge flere krysningsspor så raskt som mulig, mener samtlige av fylkestingets gruppeledere.

Bilde av 9 personer i gruppeoppstilling. - Klikk for stort bildeGruppelederne er helt samstemte i kravet om satsing på Nordlandsbanen. Thor-Wiggo Skille

–Potensialet for økt godstransport er enormt, sier gruppeleder Elin Dahlseng Eide (Ap). I Rana går det i dag store mengder laks fra kysten som skal ned til kontinentet, og mer kunne det blitt. Men da må rammebetingelsene være til stede. Det er avgjørende for næringslivet, poengterer Eide.

Færre vogntog på veiene

Håkon Møller, gruppeleder i MDG, ønsker å få færre vogntog på veiene.
–De siste årene har godstrafikken på Nordlandsbanen økt tilsvarende 25 000 vogntog årlig. Dette er en suksesshistorie som må få fortsette, forklarer Møller, og følges opp av Frps gruppeleder Rune Østergren:
–Jernbanesatsingen er viktig både når det gjelder Nordlandsbanen og Ofotbanen, og det er sentralt at vi begynner å forstå hvor viktig jernbanen er for transport av gods. Mange tror fremdeles at jernbane bare handler om persontrafikk, men slik er det ikke, sier Østergren, og viser til Ofotbanen, som alene transporterer mer gods enn all øvrig jernbane i Norge til sammen.

Bilde av godstog på veg over snødekte fjellområder. - Klikk for stort bildeGruppelederne mener NTP må prioritere en satsing på Nordlandsbanen.

Peker på næringslivet

Høyres gruppeleder Stig Tore Skogsholm peker på næringslivet.
–Vi har hatt en dobling fra to til fire daglige godstog på Nordlandsbanen, og næringslivet er klar til å utnytte en videre vekst. Næringslivet trenger en videre økning til seks og etter hvert enda flere daglige godstog, og for å klare det behøver vi nye krysningsspor, slår Skogsholm fast.

NTP må prioritere satsing i nord

Det er et samlet fylkesting som presser på for å få dette viktige budskapet frem. SVs gruppeleder Christian Torset har lenge argumentert for en sterkere jernbanesatsing, og Torset ser det som opplagt at NTP må prioritere en satsing i nord som også har en stor samfunnsøkonomisk nytteverdi.
–Når partiene på tvers av fylkestinget kan slutte opp om dette, så er det fordi det både hjelper miljøet, trafikken, næringslivet og har nasjonal samfunnsøkonomisk nytte. Dette er et tiltak Stortinget ikke har råd til å la være å prioritere, fastslår Torset.

Enorm samfunnsnytte

Senterpartiets gruppeleder Kim Haugan Schei viser konkret til effektpakken for gods Trondheim - Bodø.
–Effektpakken er på 300 millioner kroner, og samfunnsnytten er beregnet til 18,4 ganger innsatsen. Hvor ellers får vi lignende uttelling på investeringer i samfunnsnyttig infrastruktur, undrer Schei.

På tide med stor satsing i Nordland

Uttalelsen fra fylkestinget er også signert av gruppelederne Cecilie Hegge (V), Linda Haukland (KrF), Bente Iren Hanssen (INP) og Synne Høyforslett Bjørbæk (Rødt). De er glade for at fylkestinget tar så tydelig stilling i saker som er sentrale for utviklingen av Nordland.
–Vårt langstrakte fylke trenger målrettet utvikling som kan stimulere til mer næringsvekst, sier Haukland, som med fortid som næringsråd kjenner denne sektoren meget godt. Cecilie Hegge ønsker at Stortinget viser at de mener alvor med utviklingen av Nordland.
– Det satses milliarder i andre deler av landet. Vi trenger en stor satsing i Nordland, men dette kan være en god begynnelse. Vi peker på en beskjeden innsats som har formidabel effekt, både nærings- og klimamessig. Nå haster det – gi oss flere krysningsspor!

For mer informasjon:

Elin Dahlseng Eide, gruppeleder for Ap, tlf.  477 10 085