OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Krever nytt materiell på Nordlandsbanen

– Folk og næringsliv i Nordland har behov for et forutsigbart togtilbud, sier Håkon Møller (MDG). Nå inviterer han fylkestinget med på et felles krav om nytt togmateriell på Nordlandsbanen.

Mann som sitter på toget. Foto. - Klikk for stort bildeHåkon Møller, gruppeleder for MDG i fylkestinget,

Norsk jernbane har behov for store investeringer i årene som kommer. For Nordlandsbanen handler det akkurat nå om det mest grunnleggende: At toget skal gå. 

Det sier Håkon Møller, gruppeleder i Miljøpartiet De Grønne på fylkestinget.

– Driftsstans, kanselleringer og «buss for tog» har blitt nesten dagligdags på Nordlandsbanen. Sånn kan vi ikke ha det. Når folk må settes på en buss og fraktes inntil 720 kilometer i all slags vær- og føreforhold, er det en fallitterklæring for norsk jernbane.

Nå vil Møller og MDG ha med seg fylkestinget på å kreve endringer.

– Dagens situasjon skyldes at politikere systematisk har nedprioritert jernbanen i årevis. Da er det også et politisk ansvar å bedre situasjonen.

Materiell fra 80-tallet

I dag drives dag- og nattogtilbudet på Nordlandsbanen av Di4-lokomotiv som nærmer seg 45 års alder. Det betyr at den tekniske levetiden er passert, noe som gir utfordringer både for driftsstabiliteten og tilgangen på reservedeler. 

– Norske Tog AS har bestilt nytt materiell til fjerntogstrekningene. På Nordlandsbanen vil nye tog sannsynligvis ikke bli satt i trafikk før i 2030. I beste fall betyr det seks nye år med store utfordringer for togtilbudet, mener Håkon Møller.

Ifølge Møller må målet være normal trafikkavvikling fram til de nye togsettene tas i bruk. Han mener fylkestinget må kreve at Nordlandsbanen snarest mulig får tilført nytt materiell.

– Det er vanskelig å se for seg at Di4-lokomotivene skal gå i regulær passasjertrafikk i seks år til. Jeg forventer at fylkestinget går sammen om å kreve utbedringer raskt, sier Møller.