Rødt: Rødt krever strengere tiltak mot dårlig fiskehelse

Partiet Rødt mener totalantall oppdrettslaks per merd må reduseres kraftig. Fiskedødelighet skal få betydning for  hvor mye laks som kan produseres i ulike områder langs norskekysten.
-Ved svært høy og vedvarende dødelighet må oppdretterne risikere å miste retten til å oppdrette laks , sier gruppeleder Synne Høyforsslett Bjørbæk.

Tre smilende personer med hav og fjell i bakgrunnen - Klikk for stort bildeRødt på fylkestinget: Gruppeleder Synne Høyforsslett Bjørbæk Per-Anton Nesjan og Paula Lorentzen. Thor Wiggo Skille

Dette  kommer frem i en uttalelse som Rødt fremmer under fylkestinget som nå foregår i Mo i Rana.. Partiet håpet å få med seg de andre partiene  når forslag til uttalelser voteres over på onsdag.

Uttalelsen fra Rødt i din helhet, lyder som følger:

«Det trengs tydeligere retningslinjer mot dårlig fiskehelse

Norge er en viktig sjømatnasjon, og fisk har bygget landet vårt i årtusener. Dessverre fører dagens praksis i oppdrettsnæringa til en uholdbar fiskevelferd. Den nye fiskehelserapporten viser svært urovekkende tall, med den høyeste dødeligheten som er registrert noensinne for oppdrettslaks i sjøfasen. Hovedårsaken til de høye dødelighetstallene er behandlingen mot lakselus. Fylkestinget i Nordland ber derfor om at tas umiddelbare grep for å snu trenden.

Spredning av alvorlige fiskesykdommer er også et stort problem. Det finnes flere eksempler på gyteklar laks som har rømt fra anlegg langs kysten. To av sykdommene som spres blant oppdrettslaks er bakteriell nyresyke (BKD) og pankreassykdom (PD), og Mattilsynet sier nå at risikoen er stor for at disse alvorlige sykdommene spres til både villfisk og fisk i andre oppdrettsanlegg. Norsk institutt for naturforvaltning sin overvåkning av innsiget av laks til Trondheimsfjorden viser at det nå tas flere rømte oppdrettslaks enn det registreres villaks. Faren for at BKD-smitten når flere legendariske lakseelver i Trøndelag er overhengende.

Trafikklyssystemet skal sikre en bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringen. Produksjonsområdene får fargene grønn, gul eller rød, basert på hvordan lakselus påvirker villaks i området. Hvilken farge området får, avgjør om oppdretterne får øke, opprettholde eller må redusere sin kapasitet. Fylkestinget i Nordland mener imidlertid at kriteriene for trafikklyssystemet er mangelfulle. I dag vurderes f.eks. hele Nord-Norge som grønn. Det trengs flere kriterier, slik som fiskedødeligheten, for å sikre en mer bærekraftig næring og bedre fiskevelferd.

Hensynet til grunnlovens miljøparagraf, naturmangfoldloven og kvalitetsnormen for villaks ivaretas ikke i tilstrekkelig grad. Fylkestinget i Nordland ber regjeringen om å merke seg den store folkebevegelsen som nå reiser seg langs hele kysten, og som krever en annen teknologi og en annen politikk for havbruksnæringen.

Fylkestinget i Nordland ber derfor om følgende:

Totalantall oppdrettslaks per merd må reduseres kraftig
Dødelighet må inkluderes som parameter i trafikklyssystemet
Dersom dødeligheten er over 10 % må det føre til et nedtrekk og reduksjon i antall fisk.
Virkemidler som fradømming av retten til å oppdrette laks må tas i bruk dersom det forekommer svært høy og vedvarende dødelighet.»