Sier nei til å åpne Nordland VI

Nordland fylkesting sier nei til forslaget om å gjenåpne Nordland VI for olje- og gassutvinning. –Fylkestinget knuser Høyres oljedrøm, sier Håkon Møller, gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne.

Portrettbilde av mann med rød skjorte og dressjakke. - Klikk for stort bildeHåkon Møller er glad for at fylkestinget ikke vil åpne for olje- og gassutvinning utenfor Lofoten.

Det vakte oppsikt da Høyres stortingsgruppe gikk inn for å gjenåpne gassfeltet Nordland VI utenfor Lofoten. I en uttalelse vedtatt onsdag ettermiddag går fylkestinget i Nordland imot forslaget. Det er initiativtaker Håkon Møller (MDG) godt fornøyd med.

–Dette er tydelig tale fra Nordlands øverste folkevalgte organ. Hvis Stortinget vil ha olje- og gassvirksomhet i Nordland VI, må det tres ned over hodet på nordlendingen. Mitt inntrykk er at nordlendinger flest rister på hodet over Høyres forslag. Med denne uttalelsen har fylkestinget knust Høyres drøm om å finne olje og gass utenfor Lofoten, poengterer han.

Et Europa i omstilling

95 % av gassen som produseres på norsk sokkel, går til EU og Storbritannia. I uttalelsen stiller fylkestinget spørsmål om hvordan eksporten vil utvikle seg i lys av kundenes energipolitikk.

“I 2023 sto norsk gass for om lag en firedel av gassforbruket i EU. EU har imidlertid høye ambisjoner for å kutte i gassforbruket, og disse ambisjonene har blitt forsterket etter at Russland invaderte Ukraina i 2022. Gjennom omstillingsplanen RePowerEU sikter EU mot en halvering av gassforbruket innen 2030", advarer fylkestinget i uttalelsen.

–I likhet med folk og næringsliv i Nordland er fylkestinget opptatt av at vi skal omstille oss bort fra det fossile. Da kan vi ikke gå i gang med olje- og gassvirksomhet i sårbare områder som i tillegg er svært viktige for fiskerinæringa, sier Håkon Møller.