OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

– Uholdbar saksbehandlingstid

– Utviklingen i næringslivet i Nordland stopper opp på grunn av lang saksbehandlingstid hos Statsforvalteren. Det er en uholdbar situasjon som snarest mulig må ordnes opp i, sier Anette Amalie Åbodsvik Bang, gruppeleder for Senterpartiet i Nordland fylkesting.

Bilde av fem kvinner og tre menn oppstilt med murvegg i bakgrunnen - Klikk for stort bildeF.v. Kari Anne Bøkestad Andreassen, Aina Johanne Nilsen, Iren Beate Teigen, Svein Øien Eggesvik, Anette Amalie Åbodsvik Bang, Mikael Rølvåg, Lillian Rasmussen, Adrian Fredriksen Thor-Wiggo Skille

Senterpartiet etterlyser like regler for alle statsforvaltere, og mener det kan virke konkurransevridende når saksbehandlingstiden blir mye lenger hos én statsforvalter enn hos andre.

– Vi er svært bekymret for utslagene dette gir. Behandling av søknader og saker kan ikke ta mer enn 12 måneder, da er søknaden ofte utdatert før svaret har kommet, sier Bang.

Store forskjeller

Bilde av fiskeoppdrett med fjell i bakgrunnen - Klikk for stort bildeHavbruk er en av næringene som blir skadelidende av lang saksbehandlingstid, mener Senterpartiet. Jørgen Bikset

Også partifelle Kari Anne Bøkestad Andreassen mener dette gir urimelige forskjeller. 
– Det er behov for en mer enhetlig tilnærming på tvers av statsforvalterembetene, slik at næringsaktører i ulike fylker møter like krav til dokumentasjon og behandlingstid. Det vil sikre en rettferdig og forutsigbar behandling uansett hvor i landet bedriftene holder til. Slik er det ikke i dag, og Nordland utmerker seg i negativ retning særlig innen havbruk, sier hun.

Må speile nasjonal politikk

Senterpartiet mener det nå er behov for bedre styring av Statsforvalteren, og at statsforvalterens prioriteringer må speile bedre den nasjonale politikken som føres. 
– Arealforvaltning kommer til å bli stadig mer krevende fremover. Da er vi som samfunn avhengig av demokratisk styring og åpenhet om avveininger og prioriteringer, sier Andreassen. Når ber Senterpartiet digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om å ta nødvendige grep og bidra til en skjerping av retningslinjene Statsforvalteren skal følge. 
– Det er viktig at Statsforvalteren tar en mer aktiv rolle i å veilede næringsaktører tidlig i prosessene. Bedre kommunikasjon og en mer aktiv dialog kan forhindre unødvendige forsinkelser og sikre at saker behandles mer effektivt og forutsigbart.

Ekstreme saksbehandlingstider

Andreassen og Bang peker på at næringsliv og kommuner i Nordland rammes av ekstremt lange behandlingstider også hos andre deler av offentlig forvaltning, eksempelvis NVE og Mattilsynet. 
– Nærings- og fiskeridepartementet har klagesaker til behandling fra aktører i Nordland som har ventet i mer enn et år på svar. Nødvendig næringsutvikling i Nordland stanses av at søknads- og saksbehandling tar 12 måneder og mer. Slik kan vi ikke lenger ha det! 

Under kan du lese forslaget til uttalelse som Senterpartiet ønsker å få hele Nordland fylkesting med seg på:

 Uholdbare behandlingstider – behov for tydeligere styringssignaler


Nordland fylkesting er bekymret for konsekvensene av systematiske forskjeller i saksbehandlingen mellom statsforvalterembetet i Nordland og andre embeter, både når det gjelder krav til dokumentasjon i forbindelse med søknader og i saksbehandlingspraksisen. 

Statsforvalterembetet forholder seg ikke til politiske plattformer, erklæringer eller taler, men instruks og tildelingsbrev. Statsforvalterens rolle i å iverksette nasjonal næringspolitikk i fylket bør beskrives i hovedinstruks og tildelingsbrev, her må også næringsutviklingsmål for relevante sektorer komme tydelig frem. Det vil bidra til at nærings- og samfunnsutvikling blir et tydeligere fokus i saksbehandlingen, på lik linje med miljøhensyn.

Nordland fylkesting mener styringsdialogen på dette grunnlag må utvikles slik at de hensyn som Statsforvalteren skal balansere, faktisk gjenspeiler nasjonal politikk. 

Arealforvaltning kommer til å bli stadig mer krevende fremover - og da er vi som samfunn avhengig av demokratisk styring og åpenhet om avveiningene og prioriteringene vi gjør - og ønsker å gjøre. 

Det er behov for en mer enhetlig tilnærming på tvers av statsforvalterembetene, slik at næringsaktører i ulike fylker møter like krav til dokumentasjon og behandlingstid. Det vil sikre en rettferdig og forutsigbar behandling uansett hvor i landet bedriftene holder til. Slik er det ikke i dag, og Nordland utmerker seg i negativ retning særlig innen havbruk. 

Nordland fylkesting mener det er behov for bedre styring av Statsforvalteren, og ber derfor digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om å ta nødvendige grep og bidra til en skjerping av de retningslinjer som Statsforvalteren skal følge. Det er viktig at Statsforvalteren tar en mer aktiv rolle i å veilede næringsaktører tidlig i prosessene. Bedre kommunikasjon og en mer aktiv dialog kan forhindre unødvendige forsinkelser og sikre at saker behandles mer effektivt og forutsigbart.

Næringsliv og kommuner i Nordland rammes også av ekstremt lange behandlingstider hos andre deler av offentlig forvaltning, eksempelvis NVE og Mattilsynet. Nærings- og fiskeridepartementet har klagesaker til behandling fra aktører i Nordland, som har ventet i mer enn et år på svar. 

Nordland fylkesting mener dette er en uholdbar situasjon, og ber ansvarlige departement sørge for at nødvendig næringsutvikling ikke stanses av at søknads- og saksbehandling tar 12 måneder og mer.