OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

-Urealistiske utslippskrav for ferjer

Det er ikke realistisk å innføre krav om nullutslipp i alle offentlige anbud for ferjer fra 1. januar 2025, mener fylkestingsgruppen til Frp-

To menn. Foto. - Klikk for stort bildeOdin Rønning og gruppeleder Rune Østergren i Nordland Fremskrittsparti. Trond-Erlend Willassen

Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2025 varslet at det skal innføres krav om nullutslipp i alle offentlige anbud for ferjer fra 1. januar 2025. Samtidig foreslår regjeringen en økning i rammetilskuddet til Nordland fylkeskommune på 11 millioner kroner for å kompensere for merkostnadene ved dette kravet. Dette er langt fra nok, mener Frp. De har utformet et utkast til en uttalelse om saken, som de håper å få fylkestinget med seg på.

For lite fra staten

-Det er særlig problematikken rundt manglende infrastruktur, mangel på eksisterende materiell og en stadig økende konkurranse om tilgang på kraft som er noen av de største utfordringene knyttet til regjeringens forslag. Det trengs ikke professorgrad i økonomi for å forstå at 11 millioner kroner ikke er nok for å gjennomføre dette, sier gruppeleder Rune Østergren.

Umulig å gjennomføre

-Forslaget som er lagt frem, fremstår som en utopi og vil i realiteten være umulig å gjennomføre. Det "grønne skiftet" medfører stadig større inngrep i fylkeskommunale og kommunale budsjetter og ikke minst i folks privatøkonomi. Vi må innse realitetene, og ta inn over oss den økonomiske virkeligheten som eksisterer. Vi kan ikke fortsette å bruke av den usynlige pengesekken, uten å faktisk tenke over konsekvensene dette medfører. Skal man lykkes med endringer, må det ikke bare være fysisk gjennomførbart, men også finansiert av staten tilføyer fylkestingsrepresentant Odin Rønning.


Hele utkastet til uttalelse lyder som følger:

Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2025 varslet at det skal innføres krav om nullutslipp i alle offentlige anbud for ferjer fra 1. januar 2025. Samtidig foreslår regjeringen en økning i rammetilskuddet til Nordland fylkeskommune på 11 millioner kroner for å kompensere for merkostnadene ved dette kravet. Selv om dette kan fremstå som et viktig bidrag i det grønne skiftet, er det flere problematiske sider ved dette forslaget som må tas på alvor. 
Nordland har et omfattende fergetilbud, som er en kritisk del av infrastrukturen for både folk og næringsliv i fylket. Dersom fylkeskommunen blir pålagt å gjennomføre anbud med krav om nullutslippsferger, vil dette medføre betydelig økte kostnader. Økningen på 11 millioner kroner i rammetilskuddet er langt fra tilstrekkelig for å dekke de økte investerings- og driftsutgiftene knyttet til innføring av nullutslippsferger i et fylke med vår geografiske spredning og krevende infrastruktur. 
Vi risikerer at de økte kostnadene vil presse fylkeskommunens økonomi så hardt at vi tvinges til å redusere både kvaliteten og hyppigheten på fergesambandene. Dette vil ha store konsekvenser for de som er avhengige av ferge for å komme seg til og fra jobb, skole og andre nødvendige tjenester, og det vil samtidig svekke næringslivets muligheter for effektiv transport. 
Videre må det påpekes at det å innføre krav om nullutslipp på så kort tid forutsetter at det finnes nødvendig ladeinfrastruktur og tilstrekkelig strømkapasitet i de aktuelle områdene. Nordland er ikke i dag godt nok rustet for å håndtere dette skiftet. Det krever store investeringer i både utbygging av strømnett og ladeinfrastruktur på fergeleiene. I tillegg er mange av fergeleiene både gamle og for små til å kunne ta imot de nye, større og mer moderne ferjene som kreves for nullutslippsdrift. På flere steder er det også for grunt, noe som betyr at det er nødvendig med mudringsarbeid for å tilpasse leiene. Her er Statsforvalteren en hindring, da det tar svært lang tid å få nødvendige tillatelser til å gjennomføre slike mudringsprosjekter. Dette skaper en situasjon hvor vi som fylkeskommune blir pålagt ytterligere kostnader og ansvar, uten at det statlige bidraget er tilstrekkelig for å møte disse utfordringene. 
Konklusjonen er at Nordland ikke er modne for å innføre krav om nullutslippsferger fra 2025. Vi ber derfor regjeringen utsette innføringen av dette kravet