Cookie Consent by TermsFeed Felles regler for skoleskyss i Nordland - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Retningslinjer skoleskyss for grunn- og videregående skoler i Nordland

Kapittel 1 - Felles regler for skoleskyss i Nordland

1.1 Definisjoner

1.1    Definisjoner

1.1.1    Skoleskyss

Med skoleskyss menes den daglige transporten tur/retur av eleven mellom hjem og skolen. Skoleskyss utføres morgen og ettermiddag, mandag – fredag i henhold til vedtatt skolerute.

1.1.2    Skole

Med skolen menes hovedskolen (lokasjonen) der eleven har sin hovedandel av undervisningen.

1.1.3    Hjem

Elevens folkeregistrerte adresse er å anse som elevens hjem. For elever som bor på hybel eller internat regnes dette som hjem.

1.1.4    Delt bosted

En elev har delt bosted når han/hun har en fast, planlagt og regelmessig fordeling av tiden hos hver av foreldrene. Det er ikke et krav om at barnet bor like mye i hvert av hjemmene. Retten til skoleskyss, iht. opplæringslovas §§ 7-1 og 7-2, kan da gjelde fra begge bostedene.
Ved søknad om skoleskyss (ved delt omsorg) skal elevenes botid dokumenteres med
egenerklæring signert av begge foreldrene. Vanlig samværsavtale etter barnelova, gir ikke rett til gratis skoleskyss fra begge bostedene, jfr. Utdanningsdirektoratet rundskriv 3-2009.
Hvis det blir endring i fastlagt samværsplan skal ny søknad sendes til skolen/kommunen. Behandlingstid ved ny søknad er minimum en kalendermåned fra søknad mottas av fylkeskommunen.
I de tilfeller hvor det allerede foreligger et etablert rutetilbud som eleven kan benytte til skoleskyss, kan det utvises fleksibilitet i samværsordninger og skyssmønster.

1.1.5    Billettakst

Persontakst for skoleskyssen fastsettes av fylkeskommunen. Taksten indeksreguleres årlig og berøres ikke av endringer i andre takster. All varig skyss faktureres for alle skoledager. Ved delt bosted faktureres antall skoledager etter fastsatt plan. Ved fleksibel bruk av skoleskyss betaler kommunen for skyssrettigheten og ikke for bruken. Når kommunen innvilger skoleskyss på bakgrunn av f.eks. trafikkfarlig veg, har kommunen det økonomiske ansvaret for merkostnader.

Dersom det fylkeskommunale rutetilbudet kan benyttes, er kommunens økonomiske ansvar begrenset til gjeldende takst. I de tilfeller hvor det fylkeskommunale transporttilbudet ikke kan benyttes, må kommunen dekke alle skysskostnadene.

1.1.6    Faktiske utgifter

Ved beregning av faktiske utgifter benyttes satser tilsvarende statens regulativ ved
pasientreiser. Kostnader ut over dette må dokumenteres i form av kvitteringer (ferjebilletter, bompenger etc.).
 

1.2 Generelle regler

1.2.1    Skyssgrense

Ved oppmåling og fastsetting av grense for skoleskyss, skal måling foretas fra dør til dør, og korteste gangavstand etter brøytet veg (inkludert gang-/sykkelstier og tilsvarende) legges til grunn.
Elever i 1. klasse med mer enn 2 kilometer mellom hjem og hovedskole og elever i 2.– 10.
klasse med mer enn 4 kilometer mellom hjem og hovedskole, har rett til gratis skoleskyss. For elever i videregående skole gjelder samme regler som elever i 2. – 10. klasse.
Elever som ved reise til og fra skolen må benytte båt, har rett til gratis båtskyss uavhengig av avstanden mellom hjem og skole.
Elever må påregne å gå til/fra oppsamlingsplass for transportmiddel. Det legges til grunn at transporten skal utgjøre mesteparten av distansen mellom hjem og skole.

1.2.2.    Reisetid for skoleelever

Med reisetid én vei menes gangtid mellom hjem (utgangsdør) og påstigningssted + ventetid ved påstigningssted + reisetid fra påstigningssted til skole + gangtid til skolen (inngangsdør).
Skoleskyssen søkes lagt til rette slik at elevene unngår unødig lang reisetid. Kommunene, gjennom sin fastsettelse av grunnskolestrukturen, er ansvarlig for å påse at skoleskyssen kan organiseres effektivt og rasjonelt, og uten å påføre elevene unødig lang reisetid.
Elever med lang avstand mellom hjem og skole må regne med lengre samlet reisetid og eventuelle transportbytter. Ved f.eks. sammenslåing av skoler som fører til lengre
reiseavstander, når elevene ikke går på sin nærskole eller ved «delt bosted» der en av de foresatte flytter ut av kretsen til nærskolen.
En elev som er innvilget skyss har ikke rett på skyss fra dør til dør. Det forventes at eleven går en rimelig distanse fram til en oppsamlingsplass/holdeplass.

Hva som er rimelig distanse må avgjøres etter en konkret vurdering, hvor det blant annet blir lagt vekt på elevens alder, trafikksikkerhet og framkommelighet på strekningen. Dette gjelder uavhengig av valgt transportmiddel.
Skysstilbudet skal dekke størstedelen av totaldistansen mellom hjem og skole.
Fylkeskommunen legger til grunn at funksjonsfriske elever i grunnskolen normalt kan gå følgende distanser mellom hjem og kollektivtilbud:
• 1.trinn: 1 km. • 2.-7.trinn: 2 km. • 8.-10.trinn: 2,5 km.
Gangavstanden er ikke absolutt og må vurderes som veiledende i hvert enkelt tilfelle, der også samlet reisetid vil være en del av vurderingen.


1.2.3    Skyss av elever med midlertidig skade eller varig funksjonshemming

Elever med midlertidig skade eller varig funksjonshemming har rett til fri skoleskyss uavhengig av avstanden mellom hjem og skole. Denne retten gjelder også til/fra hjem - skolefritidsordningen for varig funksjonshemmede elever.
Elever som antas å kunne følge ordinær skoleskyss tilbys dette, eventuelt med følge/tilsynsordning jfr. pkt. 1.3.3.
Elever med skade eller funksjonshemming skal søke om særskilt skyss. Skyssretten utløses av elevens medisinske tilstand. Det er sykemelding fra lege eller annen helsefaglig instans som har rett til å utstede sykemelding, som begrunner behovet for skyss. Eleven eller elevens
foresatte er ansvarlige for at søknad om tilrettelagt skyss sendes til fylkeskommunen via
skolen så snart man er klar over at det vil være behov for slik skyss. Skolen bestiller skyss i henhold til elevens timeplan. Det forutsettes samkjøring der det er mulig.
Fylkeskommunen dekker ikke kostnadene ved ikke avbestilt transport, dette må skolen selv dekke.

1.2.4. Krav til søknaden for elever med midlertidig skade eller varig funksjonshemming

Søknad om skoleskyss for den enkelte elev sendes til Nordland fylkeskommune via
kommunen/skolen. Søknaden skal være vedlagt sakkyndig uttalelse fra lege eller annen helsefaglig instans som har rett til å utstede sykemelding. Uttalelsen skal inneholde begrunnelse for og beskrivelse av skyssbehovet (buss, privatbil, drosje), og for hvilken
periode det vil være behov for slik skyss. Legeerklæring med ev. vedlegg kan ikke være eldre enn 3 måneder. Legeattester og annen dokumentasjon kan bli underlagt ytterligere vurdering av kompetent medisinsk personell.
Søknader innvilges for en gitt periode. Ved varig behov for tilrettelagt skoleskyss, innvilges søknaden normalt for det tidsrom eleven skal få sin undervisning ved den aktuelle skolen. Ved bytte av skole eller flytting, skal ny søknad sendes til fylkeskommunen.

1.2.5    Adgang til rutene

Alle personruter er i utgangspunktet åpne for alle. I visse tilfeller kan elever av
kapasitetsmessige grunner bli bortvist fra ordinære personruter. Dette gjelder der det er organisert særskilt skoleskyss, tilpasset skolens start- og sluttidspunkt.
Tidspunkt for reise er kl 06:30 – 18:00 for grunnskolen og kl 06:30 – 23:59 for videregående skole. Skysskortet gjelder kun elevens skoledager.

1.2.6    Skysskort

Alle elever med rett til fri skoleskyss, skal ha elektronisk skysskort. Kortet skal være utstyrt med elevens navn. Kortet er personlig og kan ikke overdras til andre. Elever skal benytte/fremvise/validere skysskortet på alle skoleskyssreiser.
Det er elevens/foresattes ansvar at reiser som er lagt inn i skolekortet ikke benyttes til andre reiser enn mellom hjem og skole på skoledager. Elever som bruker opp sine reiser før utløpet av skoleåret må selv bekoste reisen for det antall dager av skoleåret som gjenstår når
skolekortet er brukt opp. Ved reise på annen strekning enn den skolekortet gjelder for må ordinær billett løses.
Kort som ved normal bruk slutter å fungere vil bli erstattet av Nordland fylkeskommune.

1.2.7    Feilaktige opplysninger

Elever som på grunn av feilaktige opplysninger får dekket skoleskyss eller får utstedt
skysskort kan bli holdt økonomisk ansvarlige for fylkeskommunens kostnader. For elever under 18 år vil foresatte kunne bli holdt ansvarlige, jfr. lov om skadeserstatning 13. juni 1969 nr. 26.

1.2.8    Tolkning av tvilstilfeller

Dersom bestemmelser i dette reglement endres, vil ikke tidligere godkjenning eller enkeltvedtak kunne regnes å gi føringer for eventuelle nye enkeltvedtak.
Endring av reglene kan ikke gis tilbakevirkende kraft.
Alle avgjørelser som angår skoleskyss for enkeltelever eller grupper av elever er enkeltvedtak, og kan i medhold av Forvaltningslovens § 28 påklages.

1.2.9    Fosterhjem i egen kommune (eget fylke for elever i videregående skole)

Skyss mellom fosterhjem og skole dekkes som ordinær skyss mellom hjem og skole.
Elever som blir tatt hånd om av barnevernet og som plasseres i midlertidig bolig eller på barnevernsinstitusjon for kortere tidsrom, har rett til å fortsette sin skolegang ved den skolen vedkommende var elev på det tidspunkt eleven ble tatt under barnevernets ansvar, dersom eleven ønsker dette og det er praktisk mulig i forhold til f.eks. reisetid.

I perioden fram til eleven får et mer permanent bosted (fosterhjem eller lignende.), ligger det økonomiske og organisatoriske ansvaret for skoleskyssen hos barnevernet.

1.2.10    Fosterhjem i annen kommune (eget fylke for elever i videregående skole)

Det formelle og økonomiske ansvaret for skoleplass og skoleskyss ligger hos den kommunen der eleven hadde bostedsadresse da vedtak om omsorgsovertakelse ble fattet.
Skyss mellom fosterhjem og skole dekkes som skyss mellom ordinært hjem og skole.

1.2.11    Elever i avlastning

Funksjonshemmede elever har rett til nødvendig skyss når de i perioder oppholder seg utenfor hjemmet, f.eks. i avlastningshjem.

1.2.12    Elever som er tilknyttet asylmottak

Retten til grunnskoleopplæring gjelder når det er sannsynlig at barnet skal oppholde seg i Norge i mer enn tre måneder. Plikten til grunnskoleopplæring trer i kraft når oppholdet overstiger tre måneder.
Elever tilknyttet asylmottak, og der det er sannsynlig at de vil oppholde seg i Norge i mer enn tre måneder, har rett til grunnskoleopplæring og skoleskyss.

1.2.13    Elever med delt bosted

Det gis skyss til begge bosteder når vilkårene for skyss er oppfylt og det er et fast og
forutsigbart opplegg. Endring av skyssopplegget for en kortere periode kan ikke påregnes. Det er ikke skyssrett for helgebesøk.

Delt bopel må dokumenteres ved:

  • Avtale undertegnet av begge foresatte
  • Fordelingen av botid

Fylkeskommunen har ansvaret for å organisere skyss til begge bopeler når barnet har delt bopel og vilkårene ellers er til stede. Dersom det blir særdeles langt /uforsvarlig reisetid, eller særlig byrdefullt, kan fri skyss avslås av hensyn til barnet. Dette kan være aktuelt når barnet har bopel i to kommuner. Fylkeskommunen kan i spesielle tilfeller også vurdere kostnadene for skyssopplegget.
Fylkeskommunen fatter i disse tilfellene vedtak.
Det eksisterende transport/ kollektivtilbudet skal i utgangspunktet benyttes. Drosjeskyss vurderes kun i enkelttilfeller.

Bostedskommunen melder inn elever med delt bopel. I tvilstilfeller skal fylkeskommunen kontaktes før skyss bestilles. Har barnet bopel i to kommuner, skal den kommunen hvor barnet har folkeregistrert adresse betale egenandelen for skyss.
 

1.3 Administrative bestemmelser

1.3.1    Tilrettelegging av skoleskyssen

Nordland fylkeskommune har jfr. opplæringslova ansvar for organisering av skyss av elever både i grunnskolen og i videregående skole. Kommunene skal bistå med tilrettelegging av
skyssopplegget for grunnskolen. Når det gjelder skyssopplegget for de videregående skoler bistår tilsvarende rektorene ved den enkelte skole.

For grunnskolen skal kommunene innen utgangen av februar oversende vedtatt skolerute og rammer for skoledagen for kommende skoleår. Senest 1. juni skal alle skysselever for
kommende skoleår være registrert og godkjent.

Dersom fristene ikke overholdes kan det resultere i at skoleskyssen ikke vil være klar til skolestart.
Skoler som ikke leverer skolerute, timeplan og elektronisk skyssliste med nødvendige opplysninger, innen de fastsatte fristene, kan ikke påregne å innvirke på organisering av
skoleskyssen. Innmeldingen skal skje elektronisk, på det format Nordland fylkeskommune til enhver tid ber om. Det presiseres at antall skolereiser = antall skoledager x 2 (unntak: ved delt omsorg hvor det kun er rett på skyss fra ett av bostedene).

Ved endret skolestruktur, avvikende skolerute, endringer i timeplanen, eller andre særtilfeller, skal dialog inngås med fylkeskommunen senest 12 måneder før skolestart. Merkostnader som følge av ikke godkjent endring må dekkes av kommunen/skolen. 

Skoleruten organiseres i henhold til statsforvalterens forslag til skolerute.
Kommunen/skolen skal uten opphold varsle fylkeskommunen om endringer i skyssbehovet.

Endringer i skyssen, registrering av nye elever eller annet som kan påvirke skoleskyssen må varsles særskilt til fylkeskommunen etter skolestart.


I videregående skole søker elevene skoleskyss selv gjennom portalen minskyss.

1.3.2    Samordning

Det skal så vidt mulig legges opp til felles skyssordninger for elever i grunnskolen og videregående skoler. Ferier og fridager skal samordnes for å begrense antall kjøredager. Kommunene fastsetter egen skolerute.

Kommunene har plikt til å samarbeide om skoleskyssen. Blant annet skal organisering av skoleskyssen tas med i vurderingen når timeplan og skolerute skal fastlegges.

Fylkeskommunen skal organisere og tilrettelegge et skyssopplegg som er rasjonelt og økonomisk forsvarlig, samtidig som elevene får en akseptabel reisetid, se også pkt. 1.2.2. 

Fylkeskommunen må gis rimelig tid til å planlegge, tilrettelegge og iverksette skysstilbudet. Skyssordning som iverksettes mens søknad behandles er ikke førende for innvilgelse eller avslag på søknaden.

Fylkeskommunen kan bestemme at flere elever må samordne skyssen.

Før kommunen treffer vedtak om endringer i skolestruktur skal fylkeskommunen konsulteres om skoleskyss.

Dersom fylkeskommunen påføres økte kostnader på bakgrunn av avvikende skolerute eller endringer i skolestrukturen, må dette i hovedsak forventes kompensert i form av tilpasninger i det øvrige kollektivtilbudet i gjeldende kommune

1.3.3    Økonomisk ansvar

Skyss av elever i grunnskolen

Kommunen bærer utgiftene for skyss av grunnskoleelever beregnet etter gjeldende billettakst jfr. pkt. 1.1.5.

Kommunen har ansvar for andre former for transport av elever i grunnskolens regi som faller utenfor definisjonen i pkt. 1.1.1, som f.eks. utflukter, ekskursjoner, idrettsdag, kjøring til svømmehall etc. 

Dersom det blir ventetid før og etter undervisning, har elevene rett til nødvendig tilsyn. 
Kommunen er ansvarlig for å føre tilsyn med elevene før og etter skoletid samt finansiering og organisering av slikt tilsyn. Kommunen er også ansvarlig for tilsyn på holdeplass og under reisen.

For skyss av elever med varig/midlertidig skade eller funksjonshemming foretar den enkelte kommune løpende utbetalinger til transportøren. Kommunen sender refusjonskrav til Nordland fylkeskommune minst 4 ganger i året, helst månedlig. For perioden august – november skal refusjonskrav være fylkeskommunen i hende senest 10. januar, og for vårsemesteret senest 10. august. 

Fylkeskommunen er ansvarlig for å organisere skoleskyss i de tilfeller der undervisningen midlertidig legges til andre lokaler, f.eks. i forbindelse med ombygging av skolen. Dersom midlertidig flytting av elevene medfører ekstrakostnader i forhold til opprinnelig skolested, vil kommunen måtte påregne å dekke disse kostnadene.
Refusjonssøknad skal utarbeides i henhold til enhver tid gjeldende rutine.

Skyss av elever i videregående skole

For annen transport av elever enn det som er definert i pkt. 1.1.1 har skolen det økonomiske ansvaret.

Dersom det blir ventetid før og etter undervisning, har elevene rett til nødvendig tilsyn.
Skolen er ansvarlig for å føre tilsyn med elevene før og etter skoletid samt finansiering og organisering av slikt tilsyn. Skolen er også ansvarlig for tilsyn på holdeplass og under reisen. 

Dekning av kostnader for skyss av elever med varig/midlertidig skade eller funksjonshemming, gjennomføres i henhold til enhver tid gjeldende rutiner.

Elever som har rett til fri skyss, men mangler ordinært kollektivtilbud på hele eller deler av reisen, har rett til skyssgodtgjørelse.