Cookie Consent by TermsFeed Kapittel 4 - Andre tema - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Retningslinjer skoleskyss for grunn- og videregående skoler i Nordland

Kapittel 4 - Andre tema

4.1 Utstyr

Kilde: Befordringsvedtektene, opplæringsloven § 13-1, vegtrafikkloven § 23

Ekstra utstyr som ski, akebrett, sykler etc. kan i enkelte tilfeller medbringes etter
forhåndsavtale med transportør. Det betinger at det er forsvarlig og at kjøretøyet har kapasitet. Alt løsøre ombord i kjøretøyet skal være forskriftsmessig sikret.

Sjåføren avgjør til enhver tid hvilket utstyr som forsvarlig kan medbringes. Transportøren har ingen plikt til å ta med ekstra utstyr.

Ekstra kostnader dekkes ikke av fylkeskommunen. Dersom kommunen baserer opplæringen på at elevene har med seg utstyr hjemmefra, skal kommunen dekke ekstrautgiftene dersom det må settes opp større buss eller benyttes tilhenger.
 

4.2 Skader forårsaket av elev

Kilde: Skadeerstatningsloven

Hovedregelen i norsk erstatningsrett er at den som har handlet forsettlig (med vilje) eller uaktsomt (uforsiktig),  blir erstatningsansvarlig for det hun eller han har ødelagt. Selv om man er mindreårig, kan man få erstatningsansvar.

Skader forårsaket av elev i forbindelse med skyssen, dekkes ikke av fylkeskommunen. Dette gjelder for eksempel dersom eleven ødelegger seter, belter eller annet.

4.3 Streik

Kilde: Brev fra Kirke-, Utdannings- og Forskningsdepartementet datert 11.11.1996

Fylkeskommunen organiserer ikke alternativ skyss ved streik blant transportører eller skolens ansatte.

Elev/foresatt får ikke refundert eventuelle utlegg til alternativ skyss i forbindelse med streik.
 

4.4 Uforutsette hendelser

Om uforutsette hendelser skulle inntreffe, er det avgjørende med rask og tett dialog rundt skoleskyssen mellom fylkeskommunen, kommunen, skoler og transportører.

Dette kan for eksempel gjelde ved stengte veier, begrenset fremkommelighet, ras/rasfare, oversvømmelser og så videre, eller andre hendelser som utløser behov for ekstra beredskap og tiltak rundt skoleskyssen.

4.5 Trygt og godt skolemiljø

Kilde: Opplæringsloven § 9A-2, 9A-4, Udir-2-2010, Udir-2-2019

Det er presisert i opplæringsloven at dersom en elev ikke opplever at det er trygt og godt på skoleveien, har skolen en plikt til å hjelpe eleven (aktivitetsplikt). Dette kan føre til at det må settes inn tiltak.

Sjåfører i tjeneste på skoleskyss er ikke omfattet av aktivitetsplikten, med mindre de også har en annen rolle ved skolen og denne rollen omfattes.

En sanksjon skal i utgangspunktet ikke begrense elevens rettigheter. Det vil si at en elev ikke bør miste retten til skyss på grunn av for eksempel oppførsel på skolebussen. I særlige tilfeller, f.eks. ved gjentatt bråk, mobbing av medpassasjerer eller sjåfør, eller ved adferd som innvirker på trafikksikkerheten/medpassasjerenes trygghet, kan eleven vises bort fra transportmidlet. Transportør skal underrette skolen hvis det blir gjort. I spesielle tilfeller må kommunen føre tilsyn eller sette inn reisefølge i skoleskyssen.

For å sikre det fysiske miljøet, må skyssen gjennomføres i samsvar med de sikkerhetsstandarder som generelt gjelder for offentlig transport (eksempelvis krav til forsvarlig sikring av løse gjenstander).
 

4.6 Foreldreansvar

Foreldre/foresatte har ansvar for at egne barn forberedes og trenes på å klare egen skoleveg så sikkert som mulig. Det kan bl.a. innebære at elever må følges til holdeplass/stoppested for den tid som er nødvendig for at de skal mestre skolevegen på egenhånd. 

Foreldre/foresatte har ansvar for at eleven lærer bruk og ivaretakelse av sitt personlige reisebevis og bruk av setebelte i bussen.

Foreldre/foresatte har også et ansvar for at eleven forberedes og trenes på bussbytte der det er aktuelt. Det forutsettes at foresatte utstyrer elevene med nødvendige hjelpemidler, for eksempel refleksvest, hodelykt mm.