Oppdragsgiver:
Oppdragsgivers kontaktperson:
Rådgiver:
Oppdragsleder:
Fagansvarlig:
Andre nøkkelpersoner:
Nordland fylkeskommune
Roar Hunstad/ Amalie Eikeland Holmefjord
Norconsult Norge AS, Bodø
Anna Gjörup
Sofie Gustafson
Tor-Jørgen Aandahl
Håvard Kjerkol
Sammendrag
Klimaregnskapet til Nordland fylkeskommune viser at Fylkesveg hadde utslipp på ca. 24 200 tonn CO2‐ekvivalenter i 2023, som utgjorde 13% av de totale CO2‐utslippene til fylkeskommunen. Utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveg står for vesentlige utslipp, spesielt på grunn av store avstander, og potensialet for reduksjon av utslippene er stort. På bakgrunn av dette gjennomføres prosjektet «Lavutslipps fylkesvegbygging», for å utrede hvordan fylkeskommunen kan redusere sine utslipp av klimagasser, samt miljø- og naturpåvirkning fra fylkesvegbygging.
Basert på tilgjengelige rapporter, presentasjoner og andre tilgjengelige kilder, tidligere prosjekter samt dialog med markedet er det i denne rapporten utført en vurdering av potensiale for klimagassreduksjon ved lavutslipp fylkesvegbygging i Nordland. Vurderingen inkluderer både direkte og indirekte klimagassutslipp.
Utredningen tar for seg temaene naturmiljø, masser, materialer, utslippsfri anleggsgjennomføring, anskaffelser samt når i planleggingsprosessen det er størst mulighet til å redusere klimagassutslippene, basert på markedet i Nordland.
Det er store muligheter til å kutte klimagasser til laveste kostnad i de innledende utredningsfasene. For eksempel vil et trasevalg som bevarer karbonlagre i myr og som unngår store konstruksjoner og tunneler redusere materialmengdene og frigjøring av karbon til atmosfæren, og dermed klimagassutslippene.
Fra 2024 vil det være et krav for større vegutbyggingsprosjekter i Nordland fylkeskommune å bruke VegLCA, i tillegg skal utførende entreprenør levere klimagassregnskap i alle prosjekter. Dette vil være et nyttig verktøy for å identifisere hvilke materialer og vegelementer som har størst klimagassutslipp og hvilke klimagassreduserende tiltak som har størst effekt. Fordi leverandørmarkedet med hensyn på for eksempel lavutslippsmaterialer er noe begrenset i regionen vil reduksjon av klimagassutslipp som en del av tidligfaseplanlegging kunne ha stor effekt i Nordland.
Når det gjelder materialer og bruk av utslippsfrie anleggsmaskiner, har markedet i Nordland færre leverandører enn markedene rundt de større byene i Norge. Dette er imidlertid et marked i endring, for eksempel angir en asfaltleverandør at de ønsker å prøve ut flere klimagassreduserende tiltak de nærmeste årene. Videre har både Nordland fylkeskommune og Bodø kommune brukt utslippsfri anleggsgjennomføring som tildelingskriterium i nylig gjennomførte konkurranser med positiv respons fra tilbydere. Det er viktig med dialog for å kunne stille gode klimakrav i anskaffelser samt vurdere utforming av tildelingskriterier. Tildelingskriterier vil imidlertid, per april 2024, i mange tilfeller være mest hensiktsmessig for å ikke risikere å ekskludere lokale tilbydere.
Det er begrenset med erfaring knyttet til de nye kravene til klima og miljø i forskrift om offentlige anskaffelser. Det vil derfor være betydningsfullt med gode evalueringsprosesser i etterkant av anskaffelsen for å forbedre prosessen til kommende anskaffelser.
Det er potensiale til å redusere klimagassutslipp fra alle faser av fylkesvegbygging i Nordland. For å oppnå dette vil bruk av for eksempel klimagassberegninger fra tidlig fase være et nyttig verktøy for å kunne gjøre treffsikre valg gjennom planlegging, anskaffelse og gjennomføring.