Cookie Consent by TermsFeed Innledning - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Lavutslipps fylkesvegbygging

1 Innledning

Klimaregnskapet til Nordland fylkeskommune viser at Fylkesveg hadde utslipp på ca. 24 200 tonn CO2‐ ekvivalenter i 2023, som utgjorde 13% av de totale CO2‐utslippene til fylkeskommunen. Utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveg står for vesentlige utslipp, spesielt på grunn av store avstander, og potensialet for reduksjon av utslippene er stort. På bakgrunn av dette gjennomføres prosjektet «Lavutslipps fylkesvegbygging», for å utrede hvordan fylkeskommunen kan redusere sine utslipp av klimagasser, samt miljø- og naturpåvirkning fra fylkesvegbygging.

Prosjektet er et klimasats-prosjekt, som skal bidra til å vurdere effekten av klima- og miljøtiltak i vegprosjekter, og gi et kunnskapsgrunnlag for arbeid med klima- og miljøkrav i fylkeskommunens anskaffelser og kontrakter. Kontakt med leverandører og entreprenører vil være en viktig del av arbeidet, samt erfaringsinnhenting fra andre byggherrer. Som en del av prosjektet ble det den 11. april 2024 avholdt en dialogkonferanse med workshop hvor hensikten var å samle aktører i regionen for å sammen diskutere hvordan byggherrer i fylket kan legge til rette for reduksjon av klimagassutslipp fra vegbygging. Relevante funn fra dialogkonferansen er innarbeidet i denne rapporten.

Prosjektet bygger opp under mål både nasjonalt fra «Hurdalsplattformen» og regionalt, gjennom «Regional transportplan for Nordland 2022-2033» og Nordland fylkeskommunes regionale plan for klima og miljø.
 

1.1 Om prosjektet

Klimaregnskapet til Nordland fylkeskommune viser at Fylkesveg hadde utslipp på ca. 24 200 tonn CO2‐ ekvivalenter i 2023, som utgjorde 13% av de totale CO2‐utslippene til fylkeskommunen. Utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveg står for vesentlige utslipp, spesielt på grunn av store avstander, og potensialet for reduksjon av utslippene er stort. På bakgrunn av dette gjennomføres prosjektet «Lavutslipps fylkesvegbygging», for å utrede hvordan fylkeskommunen kan redusere sine utslipp av klimagasser, samt miljø- og naturpåvirkning fra fylkesvegbygging.

Prosjektet er et klimasats-prosjekt, som skal bidra til å vurdere effekten av klima- og miljøtiltak i vegprosjekter, og gi et kunnskapsgrunnlag for arbeid med klima- og miljøkrav i fylkeskommunens anskaffelser og kontrakter. Kontakt med leverandører og entreprenører vil være en viktig del av arbeidet, samt erfaringsinnhenting fra andre byggherrer. Som en del av prosjektet ble det den 11. april 2024 avholdt en dialogkonferanse med workshop hvor hensikten var å samle aktører i regionen for å sammen diskutere hvordan byggherrer i fylket kan legge til rette for reduksjon av klimagassutslipp fra vegbygging. Relevante funn fra dialogkonferansen er innarbeidet i denne rapporten.

Prosjektet bygger opp under mål både nasjonalt fra «Hurdalsplattformen» og regionalt, gjennom «Regional transportplan for Nordland 2022-2033» og Nordland fylkeskommunes regionale plan for klima og miljø.

1.2 Nordland fylkeskommunes klimamål

Nordland fylkeskommunes regionale plan for klima og miljø, grønn omstilling i Nordland [1], er delt opp i satsningsområder, hvor satsingsområde 2 omhandler grønn omstilling.
Nordland fylkeskommune sine hovedmål for grønn omstilling er følgende:

  • Klimagassutslippene i Nordland fylkeskommune skal reduseres med 60 % fram mot 2030, sammenlignet med 2009.
  • I 2030 er industrien og næringslivet i Nordland en global aktør innen grønn omstilling

Det er videre formulert følgende delmål1:

  • I 2030 er bygg og anleggsplasser i Nordland fossilfrie
  • I 2025 blir 70 % av bygg og anleggsavfall materialgjenvunnet 

For å nå målene er det vedtatt strategier som blant annet nevner at:

  • Byggherrer i Nordland må etterspørre klimavennlige bygg- og anleggsplasser, dvs. at bygg- og anleggsplasser skal være fossilfrie og helst utslippsfrie
  • Offentlige anskaffelser skal brukes som virkemiddel for omstilling gjennom å blant annet etterspørre materialer med lavt klimagassutslipp under produksjon og transport
  • Bygg- og anlegg- og avfallsbransjen i Nordland bidrar til effektiv ressursbruk, ombruk og økt grad av gjenvinning gjennom å blant annet planlegge for effektiv masseforvaltning og utarbeide gode retningslinjer for gjenvinning av overskuddsmasser
     

1.3 Utredningens hensikt

Målgruppen for utredningen er Nordland fylkeskommune selv, men også kommuner som vegbyggere i Nordland. Rapporten retter seg til prosjektledere, prosjekteringsledere, byggeledere og de som jobber med innkjøp knyttet til vegprosjekter. Den inneholder nyttig informasjon for de som planlegger og prosjekterer veganlegg og anskaffelser – både for byggherre og rådgiver. Deler av rapporten vil være relevant også for andre deler av landet, men fokus er Nordland.

  • Hensikten med denne utredningen er å vurdere hva som er potensialet for reduksjon av direkte og indirekte klimagassutslipp i vegutbyggingsprosjekter i Nordland. Utredningen fokuserer på tiltak som Nordland fylkeskommune har mulighet til å påvirke i sine prosjektet.
  • Utredningen skal kunne brukes i arbeidet med utforming av tildelingskriterier og klima- og miljøkrav i anskaffelser av vegprosjekter.
  • I utredningen tas det hensyn til de geografiske forutsetningene for vegprosjektene til Nordland fylkeskommune. Nordland er et langstrakt fylke med lange avstander, lav befolkningstetthet og lang vintersesong.
  • Utredningen tar utgangspunkt i status 2024

Nytt regelverk for vekting av klima og miljø i anskaffelse begynte å gjelde ved årsskiftet 2023/2024. Dette betyr at det ved tidspunktet for utarbeidelse av rapporten ikke finnes mye erfaring fra bruk av dette regelverk. Det er likevel prosjekter som enten har stilt krav eller brukt miljø og klima som tildelingskriterier tidligere og erfaringer fra slike anskaffelser er innarbeidet i rapporten hvor det er vurdert relevant.
 

1.4 Vegutbygging i Nordland fylkeskommune

Nordland fylkeskommune eier 4110 km fylkesveg, 52 trafikkerte tunneler, 74 ferjekaier og ca. 800 trafikkerte bruer og er den største vegeieren i Nordland. Fylkeskommunen har årlig rundt 15 veg- og infrastruktur prosjekter under planlegging og bygging, og har drift og vedlikeholdsansvar for 4,043 km fylkesveg, 128 km gang‐ og sykkelveg, tilhørende tunnelløp, fergekaier og broer. Fylkeskommunen har det politiske og økonomiske ansvaret for forvaltning, planlegging, drift, vedlikehold og investeringer på fylkeskommunale veger inkludert tunneler og bruer, samt tilhørende ferjestrekninger.

Fylkeskommunen har flere planlagte vegutbyggingsprosjekter de kommende årene. Prosjektene strekker seg fra større prosjekter som omfatter reguleringsplanprosesser for bygging av nye vegstrekninger til mindre oppgraderinger av eksisterende vegstrekninger. I tillegg er det flere bruprosjekter, tunneloppgraderingsprosjekter, skredsikring av veg og prosjekter som berører ferjeleier. Fylkeskommunen skal også elektrifisere fergesambandene. For å nå klima- og miljømålene til Nordland fylkeskommune vil det være nødvendig at disse prosjektene har fokus på lavutslippsløsninger gjennom både planlegging, anskaffelse og gjennomføring.
 

1.5 Ord- og begrepsliste

CO2 ekvivalent (CO2e) 

Enhet som brukes i klimagassberegninger/budsjett/regnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde (som regel et tonn) CO2 har på den globale oppvarmingen over en gitt periode (som regel 100 år).

EPD

Environmental product declaration/miljøvaredeklarasjon. EPD er et kortfattet dokument som oppsummerer miljøprofilen til en komponent, et ferdig produkt eller en tjeneste på en standardisert og objektiv måte. Forkortelsen EPD brukes både i norsk og internasjonal sammenheng.

Fossilfrie utslipp

Null utslipp av fossil CO2. For eksempel ved bruk av biodrivstoff, strøm eller hydrogen.

Nullutslipp

Null utslipp av forurensning, herunder klimagasser og andre typer av forurensning. For eksempel bruk av strøm eller hydrogen.

Direkte utslipp

Utslipp som fysisk finner sted innenfor et geografisk område, for eksempel forbrenning av diesel innenfor et anleggsområde.

Indirekte utslipp

Utslipp forbundet med varer og tjenester som importeres til det geografiske området. For eksempel produksjon og transport av materialer til anleggsområdet.

Klimagassbudsjett

Beregning av forventede klimagassutslipp for et prosjekt, før gjennomføring, på bakgrunn av prosjektert og/eller forventet forbruk av materialer og energi.

Klimagassberegning

Beregning av direkte og indirekte klimagassutslipp som følge av en aktivitet eller et produkt.

Klimagassregnskap

Beregning av faktiske klimagassutslipp for et prosjekt, etter gjennomføring, på bakgrunn av faktisk forbruk av materialer og energi.

Livsløpsfase

Fasene i livsløpet til et produkt eller prosjekt (produksjonsfase, bruksfase og avhendingsfase)

Utslippsfaktor

Beregningsfaktor for klimagassutslipp knyttet til en bestemt materialtype eller prosess. Angis i kg CO2e per enhet.